My Add

Sunday 9 October 2011

Mahkamah Syariah ada kuasa laksana kukum Hudud

Harakahdaily 
Dr Abdul Aziz Bari
AHAD, 09 Oktober, 2011: Pakar pelembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari mengulangi penegasannya bahawa untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah (Hudud) di Kelantan tidak memerlukan kepada undi dua pertiga majoriti Parlimen.

Menurutnya, negeri boleh melaksanakan hukum itu
menerusi kuasa yang wujud dalam Mahkamah Syariah tanpa memerlukan kepada pindaan Perlembagaan.

Bagaimanapun katanya, bidang kuasa Mahkamah Syariah itu masih terhad sehingga menjadi masalah utama kepada perlaksanaannya.

"Dari segi perlaksanaan, mahkamah syariah mempunyai masalah kerana bidang kuasa terhad dibawah Akta Mahkamah Syariah 1965," katanya dalam program Wacana Ilmiah Perlaksanaan Hukum Hudud di Malaysia di Shah Alam semalam.

Memetik laporan Sinar Harian hari ini, Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu juga berkata kerjasama pusat masih diperlukan menerusi agensi tertentu seperti polis dan penjara untuk menguatkuasakannya.

"Negeri masih memerlukan bantuan pusat menerusi agensi tertentu seperti polis dan penjara khusus untuk menahan pesalah sebelum dibicarakan," katanya.

Turut serta dalam wacana itu, Ulama Muda UMNO. Fathul Bari Mat Jahya, Setiausaha Dewan Ulamak Pas Pusat Dr Khairudin Aman Razali dengan Profesor Madya Dr Supyan Husin sebagai moderator.

Sebelum ini dalam Wacana Perlaksanaan Hudud di Negeri Kelantan, Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad berkata, undang-undang boleh dilaksanakan dan Kelantan perlu segera mewujudkan dua mahkamah iaitu Mahkamah Syariah Khas tiga hakim dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas lima hakim.

No comments:

Post a Comment