My Add

Saturday 15 October 2011

Polis Indonesia ketat kawal keselamatan Jakarta, Palembang

Bernama
JUMAT, 14 Oktober, 2011: Polis Nasional Indonesia mengambil langkah memperketatkan kawalan keselamatan di Jakarta dan Palembang menjelang berlangsungnya temasya Sukan SEA ke-26 dari 11 hingga 22 November ini. 

Portal akhbar Jakarta Post hari ini memetik Ketua Divisi Operasi Polis Jakarta Sujarno sebagai berkata pasukan itu telah menyusun operasi khas di kedua-dua venue temasya berkenaan.

Beliau berkata antara jenayah yang disasarkan ialah kecurian dan keganasan termasuk kecurian kenderaan, peras ugut dan pengutipan hutang secara tidak sah, selain penderaan.

Sementara itu jurucakap pihak berkuasa Sumatera Selatan Sabaruddin Ginting berkata mengawal keselamatan venue Sukan SEA adalah keutamaan pasukan polis. 

Dalam pada itu, pentadbiran Jakarta telah mengharamkan aktiviti merokok di semua venue dan hotel yang digunakan untuk temasya berkenaan. 

Ketua penguatkuasa di Agensi Pengurusan Alam Sekitar Jakarta, Ridwan Panjaitan, berkata semua 24 venue di Jakarta telah diisytihar sebagai zon bebas merokok. 

Beliau bagaimanapun berkata tidak ada hukuman keras dikenakan kepada yang melanggar arahan itu, selain kawasan khas disediakan di luar venue bagi yang mahu merokok.  

No comments:

Post a Comment