My Add

Sunday 20 November 2011

Pelajar sakit paru-paru perlu bantuan beli mesin oksigen baru

AHAD, 20 November, 2011:
PELAJAR yang terpaksa menggunakan balang oksigen sejak tujuh tahun lalu kini berdepan dengan satu lagi cabaran dalam hidupnya apabila mesin pembekal oksigen "Oxy Concerntractor" kegunaannya rosak sejak Oktober lalu. 

Ibu pelajar itu, Norizan Yeop, berkata pihak penjual mesin itu memberitahu mesin itu yang tidak boleh dibaiki lagi dan pada masa ini mereka menggunakan mesin yang dipinjamkan atas ihsan Hospital Pulau Pinang.

Mesin itu dibeli dengan pinjaman Bank Kerjasama Rakyat Malaysia pada 2004 dengan harga RM7,000, kata Norizan, 44, kepada Bernama ketika ditemui di rumah mereka di Taman Makmur, Lunas, hari ini.

Zulhilmi Marzuki, 12, yang mendapat keputusan 3A 2B dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini mengalami jangkitan paru-paru Bronchilitis Obliterans ketika berusia empat tahun dan sejak itu terpaksa bergantung sepenuhnya kepada balang oksigen untuk meneruskan kehidupan. 

Bapa pelajar itu, Marzuki@Yahaya Hashim, 51, berkata sebagai pekerja am di Jabatan Kerja raya Daerah Kulim /Bandar Baharu dengan berpendapatan RM1,000 sebulan, dia tidak mampu untuk membeli mesin itu dan mengharapkan bantuan. 

"Sebanyak RM1,130 sebulan diperlukan bagi penyelenggaraan silinder oksigen," katanya. 

Dalam pada itu, pasangan itu bersyukur kerana walaupun kerap tidak hadir ke sekolah kerana perlu menjalani rawatan susulan di hospital tetapi keputusan UPSR yang diperoleh Zulhilmi memberangsangkan. 

Sementara itu, Pengerusi Penyelaras NGO Kulim/ Bandar Baharu, M Thuraisingam yang mengunjungi keluarga itu hari ini berkata, beliau akan menubuhkan tabung bagi membantu Zulhilmi mendapatkan sebuah mesin baru untuk kemudahannya. 

Orang ramai dan badan korporat boleh menyalurkan bantuan ke akaun Hong Leong Bank Berhad No. 059-50-08658-8 atas nama Norizan Yeop atau hubungi telefon bimbit 012-4857609 (Marzuki). - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment