My Add

Saturday 14 January 2012

2,646 sekolah rendah diberikan bantuan khas RM500 juta

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN

PAPAR, JUMAAT, 13 Januari, 2012: Kerajaan telah mengenal pasti 2,646 sekolah rendah di negara ini yang akan diberikan bantuan khas menerusi peruntukan RM500 juta yang dibentangkan dalam Bajet 2012.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, peruntukan berkenaan akan digunakan bagi menaik taraf dan menambah baik sekolah terbabit pada tahun ini.

"Kita telah memeriksa 2,254 sekolah rendah dan daripada jumlah itu sebanyak 1,859 menghadapi masalah fizikal dan 965 sekolah melibatkan masalah pendawaian.

"Masih ada 392 sekolah yang belum dapat kita lawati kerana kebanyakan di pedalaman," katanya selepas melawat Sekolah Kebangsaan (SK) Pengalat Kecil di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawang, Datuk Ghulam Haidar Khan Bahadar.

Sempena lawatan kerja berkenaan Puad turut melawat SK Beringgis dan SK Kuala di sini.

Menurut Puad, sebanyak 1,859 sekolah dikenal pasti mengalami masalah struktur, manakala 1,203 buah mengalami masalah bukan struktur.

Katanya, sekolah yang melibatkan masalah struktur dijangka mula dibaik pulih pada Julai ini selepas pelantikan perunding selesai.

Tambahnya, sekolah yang mengalami masalah bukan struktur pula dijangka boleh dimulakan proses baik pulih Mac ini kerana tidak melibatkan pelantikan perunding.

"Bagaimanapun, sama ada masalah struktur atau bukan struktur kita kena siapkan Disember ini dan kalau peruntukan tidak cukup kita kena cari tambahan lagi," katanya.

Sementara itu beliau berkata, sebanyak RM164.1 juta diperuntukkan bagi membaik pulih 821 sekolah rendah di Sabah. – UTUSAN


No comments:

Post a Comment