My Add

Wednesday 18 January 2012

Bakti sumbang kaki palsu kepada 4 pelajar mangsa nahas

ROSMAH Mansor bersama Noorainee Abdul Rahman dan Siti Hasmah Mohamad Ali bermesra dengan Mohammad Shahrul Nizam Yahya (kanan), Muhd. Hasryani (dua dari kanan), Muhammad Muazs (tengah) dan Muhamad Haqimie di Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR, RABU, 18Januari, 2012:  Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri (Bakti) hari ini menyumbang kaki palsu kepada empat pelajar yang kehilangan kaki akibat kemalangan jalan raya.

Sumbangan itu disempurnakan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menerusi penyerahan surat persetujuan membeli kaki palsu pada satu majlis di Bangunan Bakti Siti Hasmah semalam.

Rosmah, yang juga Yang Dipertua Bakti berkata, sumbangan itu sebahagian daripada program kebajikan badan tersebut untuk membela golongan kurang bernasib baik.

"Kami berharap penyerahan sumbangan itu dapat mengubah kehidupan pelajar berkenaan untuk menjalani kehidupan normal seperti rakan-rakan sebaya lain dan dapat meringankan beban ahli keluarga mangsa," katanya semasa berucap pada majlis itu.

Turut hadir isteri Timbalan Perdana Menteri, yang juga Naib Yang Dipertua Bakti, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman dan isteri bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohamad Ali.

Empat penerima bantuan tersebut ialah Muhammad Muasz Mohd. Mokhtar, 15, yang menerima bantuan kaki palsu bernilai RM7,800, Mohammad Shahrul Nizam Yahya, 16, (RM6,800), Muhd. Hasryani Mokhtar, 17, (RM7,800) dan Muhamad Haqimie Hasim, 20, (RM10,800).

Rosmah berkata, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat korporat diharap terus memberi perhatian terhadap golongan kurang bernasib baik.

"Saya percaya peranan NGO telah membantu meringankan beban kerajaan, masyarakat serta ibu bapa dan jika kesedaran ini diperluas maka ramai lagi golongan kurang bernasib baik mendapat pembelaan dan bantuan sewajarnya," katanya.

Sementara itu, penerima bantuan, Muhamad Haqimie gembira dan bersyukur kerana bantuan tersebut membantunya berjalan semula.

"Sejak kemalangan Jun lepas, saya tidak dapat berjalan setelah kehilangan kaki kiri dari pangkal paha.

"Bantuan ini akan memudahkan urusan harian dan menjadi pemangkin kepada diri untuk terus berjaya melengkapkan pengajian," katanya.

Penuntut Ijazah Sarjana Muda Senibina, Universiti Teknologi Mara itu terpaksa mengambil cuti kecemasan selama satu semester akibat kemalangan itu.

Seorang lagi penerima, Mohammad Sharul berkata, bantuan kaki palsu itu akan memudahkan pergerakannya yang selama ini bergantung kepada tongkat.

"Saya tidak akan patah semangat dan terus berusaha mencapai cita-cita serta menjalani kehidupan normal seperti orang lain," ujarnya yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Segamat, Johor. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment