My Add

Saturday 21 January 2012

Kerjasama semua pihak penting tingkat prestasi pendidikan

BUKIT MERTAJAM, SABTU, 21 Januari, 2012: Kerjasama guru, pelajar, alumni dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) adalah kombinasi penting dalam usaha setiap sekolah untuk meningkatkan prestasi serta kualiti pendidikan bagi mencapai hasrat melahirkan modal insan cemerlang. 

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata usaha meningkatkan prestasi dan memperoleh kejayaan yang membanggakan bukan hanya menjadi tanggungjawab sebelah pihak sahaja, sebaliknya usaha yang dilakukan secara berkumpulan.

"Dengan kombinasi guru, pelajar, PIBG dan alumni, secara tidak langsung dapat meningkatkan kejayaan untuk terus bersaing di peringkat global. Ia juga secara tidak langsung dapat melahirkan modal insan yang cemerlang dan berpengetahuan serta kemahiran tinggi," katanya.

Abdullah, yang juga penaung alumni sekolah terbabit berkata demikian ketika berucap merasmikan kompleks Pra Universiti Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam (SMKTBM) di sini hari ini. 

Kompleks yang mula dibina pada Mei 2009 dijangka siap sepenuhnya pada 1 Mac 2012 dengan kos pembinaan sebanyak RM14 juta. 

Kompleks itu mengandungi sebuah bangunan tambahan dengan 24 bilik darjah bagi pelajar tingkatan enam bawah dan tingkatan enam atas, dua blok bangunan asrama bagi pelajar lelaki dan perempuan yang boleh memuatkan 250 pelajar serta sebuah dewan makan. 

Meskipun kurang sihat dan perlu berehat di rumah kerana serangan virus namun Abdullah tetap menghadirkan diri ke perasmian itu kerana teruja untuk melihat sendiri kompleks Pra Universiti SMKTBM yang kini mencecah usia 85 tahun. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment