My Add

Monday 9 January 2012

Pemecatan Hasan Ali soal dalaman Pas: Najib

BLOEMFONTEIN (AFRIKA SELATAN), ISNIN, 09 Januari, 012: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata pemecatan Datuk Dr Hasan Mohamed Ali sebagai anggota Pas adalah soal dalaman parti itu dan dan tidak ada kena mengena dengan Umno. 

"Dari segi Umno kita anggap ini sebagai soal dalaman Pas dan tidak ada kena mengena sama sekali dengan sebarang campur tangan Umno dalam hal ini," kata Najib kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan kerjanya selama dua hari ke Afrika Selatan berakhir semalam.

Najib, yang juga Presiden Umno, berkata ini bukan hanya soal pemecatan Hasan Ali tetapi permasalahn ini ada sangkut paut dengan dasar serta hala tuju Pas pada masa kini dan akan datang.

"Nampaknya ada perbezaan besar daripada segi pendapat tentang hala tuju serta masa depan Pas tetapi pada pokok kita (Umno) anggap ini soal dalaman Pas dan bukan soal Umno," katanya. 

Semalam Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan pemecatan Hasan berkuat kuasa serta merta. 

Abdul Hadi berkata keputusan itu dibuat pada mesyuarat Pas Pusat di Kuala Lumpur semalam berdasarkan Fasal 82(9). Hasan merupakan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastrukur dan Kemudahan Awam Selangor. 

Ditanya mengenai kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa pihak pembangkang yakin akan dapat menambah kerusi pada pilihan raya umum ke-13 nanti serta menawan Putrajaya, Najib menganggap itu sebagai kempen psikologi semata-mata dan bukan merupakan sesuatu yang baru. 

Perdana Menteri berkata seperti dalam perlawanan bola sepak atau badminton masing-masing akan menyatakan keyakinan untuk mengatasi pihak lawan. 

"Jadi tidaklah sesuatu yang aneh sekiranya pihak pembangkang akan mendakwa dia ada kelebihan dan menakluki negeri-negeri tertentu dan sebagainya. 

"Malah kita tahu selepas pilihan raya 2008 dulu dia mendakwa bahawa pada 16 Sept pada tahun itu dia akan tubuh kerajaan tetapi yang kita tahu dakwaan itu meleset sama sekali," katanya. 

Beliau berkata keyakinan pembangkang itu merupakan kaedah kempen yang bersifat psikologi yang bukan asing bagi kerajaan dan kerajaan memang menjangkakan itulah yang akan dilakukan oleh mereka. 

"Namun kita tidak boleh pandang ringan kepada sebarang pertandingan sewaktu pilihan raya. Oleh sebab itu Barisan Nasional perlu tingkatkan tahap kesiapsiagaan kita dalam semua aspek supaya kita dapat kemenangan besar seperti mana yang diharapkan," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment