My Add

Thursday 9 February 2012

Jawatankuasa khas kaji kemerosotan minat jurusan sains

IPOH, KHAMIS, 09 Februari, 2012: Satu jawatankuasa khas ditubuh bagi mengkaji punca serta penyelesaian kepada masalah kemerosotan minat pelajar untuk mengambil jurusan sains dan matematik di sekolah.

Arahan penubuhan jawatankuasa itu dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada mesyuarat pasca Kabinet Kementerian Pelajaran semalam.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi berkata, jawatankuasa khas itu diminta mengkaji secara menyeluruh termasuk memikirkan langkah bagi mencapai sasaran 60 peratus pelajar sains dan 40 peratus sastera.

Kementerian memandang serius isu kemerosotan minat pelajar dalam bidang sains dan matematik iaitu hanya 37 peratus dalam bidang sains dan 29 peratus sahaja bagi sains tulen, katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Rapat 1Malaysia bertemakan ”Transformasi Pendidikan” di sini hari ini.

Beliau berkata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud diberi tanggungjawab berhubung penubuhan jawatankuasa berkenaan yang akan menyiapkan laporan terperinci mengenai perkara itu. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment