My Add

Wednesday 7 March 2012

1.1 juta kaum Cina belum daftar sebagai pemilih - MCA

KUALA LUMPUR, RABU,07 Mac, 2012:MCA menggesa rakyat Malaysia berketurunan Cina yang layak mengundi agar segera mendaftar sebagai pemilih, memandangkan terdapat kira-kira 1.1 juta daripada mereka yang belum berbuat demikian.

Setiausaha Agung parti, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, berdasarkan statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), sehingga September lepas sejumlah 4.89 juta dari kaum Cina layak mengundi, namun 1.1 juta daripadanya belum mendaftar.

"Ini bermakna satu daripada empat orang belum mendaftar sebagai pengundi," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Menyifatkan fenomena itu sebagai serius, Cho Ha berkata, dengan mengambil kira situasi politik semasa yang mencabar pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, setiap keturunan Cina yang layak mesti mendaftar untuk membolehkan mereka menunaikan tanggungjawab tersebut.

"Jika pemilih berketurunan Cina yang layak tidak mendaftar sebagai pengundi, mereka memberi tanggapan bahawa komuniti Cina tidak ambil peduli pasal politik, yang mana ini tidak benar,” katanya.

Cho Ha yang juga Menteri Pengangkutan berkata, pengundi Cina sentiasa mengambil berat mengenai pembangunan negara pada masa depan dan aktif menyertai proses membina negara.— BERNAMA

No comments:

Post a Comment