My Add

Wednesday 7 March 2012

32 mangsa pemerdagangan orang bekerja di Malaysia

KUALA LUMPUR, RABU, 07 Mac,2012: Tiga puluh dua warga Bangladesh yang sebelum ini menjadi mangsa pemerdagangan orang bagi kes mengeksploitasi tenaga kerja akan menjadi kumpulan pertama bekerja di negara ini di bawah keputusan dasar kerajaan berhubung mangsa pemerdagangan orang. 

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong, berkata mereka akan dibebaskan hari ini dari rumah perlindungan untuk diambil bekerja di negara ini bagi tempoh tiga tahun.

Katanya, keputusan dasar itu diumumkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di luar Bengkel Proses Bali mengenai Perlindungan Kepada Mangsa Pemerdagangan Orang dengan Malaysia menjadi hos bersama dengan Pertubuhan Antarabangsa bagi Migrasi (IOM) di Kuala Lumpur pada 12 Januari lalu.

"Dalam usaha bagi menyediakan perlindungan yang lebih baik kepada mangsa pemerdagangan orang di negara ini, kerajaan mengumumkan satu keputusan dasar utama membenarkan mangsa pemerdagangan orang bagi kes mengekploitasi tenaga manusia untuk bekerja di Malaysia sebaik mereka dibebaskan dari rumah perlindungan," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment