My Add

Wednesday 7 March 2012

Ahli NUBE dipecat bank dapat kebenaran merayu

Oleh NORLIZAH ABAS

PUTRAJAYA, RABU, 07 Mac, 2012 Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan sembilan bekas kakitangan Bank Bumiputera Commerce Bhd. merayu terhadap pemecatan mereka yang didapati berpiket tanpa kebenaran majikan, kira-kira sembilan tahun lalu.

Pemohon-pemohon terdiri daripada ahli-ahli Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (NUBE) termasuk Setiausaha Agungnya, J. Solomon. Mereka dipecat oleh bank tersebut (kini CIMB) pada 2004.

Lapan yang lain ialah Harianto Effendy Zakaria, Khairil Rizal Mansor, Mohamed Azizi Adnan, R. Sivagandi, Nor Azlin Ahmad Tridi, Masziyati Yaakob, Mariati Ariffin dan Suzana Abdul Rahman.

Panel lima hakim diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tan Sri Arifin Zakaria ketika memutuskan demikian membenarkan peguam yang mewakilinya, Datuk S. Ambiga mengemukakan satu persoalan undang-undang dalam rayuan itu kelak.

Persoalan itu ialah sama ada Mahkamah Perusahaan bertanggungjawab untuk menyiasat dan memutuskan sama ada hukuman pemecatan yang dilakukan oleh majikan, terlalu berat atau sebaliknya.

Turut bersidang, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum; Datuk Hashim Yusof, Datuk Ahmad Maarop; dan Datuk Hasan Lah.

Mereka merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 November tahun lalu yang menolak rayuan mereka dengan kos dan memutuskan pemecatan mereka sah di sisi undang-undang. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment