My Add

Tuesday 20 March 2012

ISN bentuk 37 pakar selia program Road to London 2012

KUALA LUMPUR, SELASA, 20 Mac, 2012: Dalam usaha mendapatkan pingat emas Olimpik pertama negara, Institut Sukan Negara (ISN) membentuk satu pasukan khusus, terdiri daripada 37 pakar sains sukan untuk lima jenis sukan di bawah program Road to London 2012.

Ketua Pegawai Eksekutif ISN, Datuk Dr. Ramlan Abd Aziz berkata, pakar-pakar itu bertanggungjawab dalam menyelia keperluan atlet dan jurulatih daripada jenis sukan masing-masing.

"Asalnya pasukan yang dibentuk terdiri dari 51 pakar untuk tujuh jenis sukan di bawah programRoad to London 2012, program yang bertujuan memberikan pingat emas sukan Olimpik pertama untuk Malaysia,” katanya kepada Bernama, di sini, baru-baru ini.

Tujuh jenis sukan yang disenarai di bawah program Road To London 2012 itu ialah badminton, berbasikal, memanah, acara terjun, menembak, bola sepak dan hoki.

Dr. Ramlan berkata, pasukan itu terdiri daripada pakar dalam penyesuaian, psikologi, bio-mekanik, analisis perlawanan, pemakanan dan bantuan teknikal.

Beliau bagaimanapun berkata, jumlah pakar sains sukan yang akan dibawa bersama kontinjen Malaysia ke London bergantung kepada jumlah atlet negara yang layak bertanding pada sukan itu.

Beliau berkata, ISN akan menubuhkan pusat sokongan prestasi di luar perkampungan Sukan Olimpik untuk menampung keperluan atlet.

"ISN bercadang meletakkan empat pakar sukan di perkampungan sukan manakala lapan lagi di pusat sokongan prestasi,” katanya. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment