My Add

Monday 5 March 2012

Kontrak kutip sampah diberi kepada kroni?

KUALA LUMPUR, AHAD, 04 Mac, 2012: Kerajaan Selangor di bawah pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) didakwa tidak telus dalam soal pelantikan kontraktor mengutip sampah selepas mengambil alih peranan itu daripada Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) sejak pertengahan Oktober tahun lalu.

Pengerusi Gerakan Pengguna Negeri Selangor, Datuk Dr. Jacob George berkata, banyak kontraktor yang layak tidak mendapatkan kontrak itu, sebaliknya ia diberikan kepada kroni-kroninya yang menawarkan harga yang lebih tinggi tetapi tidak berpengalaman.

"Syarat tender terbuka itu adalah kontraktor perlu mempunyai kakitangan, kenderaan, depot, harga yang berpatutan dan profesional dalam menguruskan sampah, tetapi apa yang berlaku adalah di sebaliknya.

"Hasil siasatan berdasarkan kira-kira 25 aduan mendapati banyak kontraktor yang dilantik itu tidak mempunyai kenderaan dan depot sendiri, malah menawarkan harga yang lebih tinggi tetapi tidak profesional berbanding kontraktor yang layak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini baru-baru ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment