My Add

Tuesday 13 March 2012

Pencalonan Tokoh Terjemahan Negara 2012 dibuka

KUALA LUMPUR, SELASA, 13 Mac, 2012: Orang ramai dipelawa mencalonkan individu yang telah memberi banyak sumbangan dalam menterjemah bahan ilmu dari bahasa lain ke dalam bahasa Melayu untuk diberi anugerah sebagai “Tokoh Terjemahan Negara 2012”.

Anugerah itu diwujudkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dan Persatuan Penterjemah Malaysia (PPM) sebagai penghargaan kepada individu yang telah banyak memberi sumbangan dalam bidang penterjemahan di negara ini.

Presiden PPM, Profesor Emeritus Abdullah Hassan berkata, antara kriteria yang dipertimbangkan ialah individu berkenaan merupakan pengasas dan pemangkin kepada pembangunan bidang terjemahan di Malaysia dan merupakan sumber rujukan dalam bidang penterjemahan selain pernah menghasilkan karya terjemahannya tersendiri.

"Pemenang anugerah itu akan membawa pulang wang tunai RM10,000 berserta sijil dan penerimanya akan diumumkan pada 1 Oktober nanti,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Selain itu, ITBM dan PPM juga akan menganjurkan pertandingan menterjemah buku yang akan menawarkan hadiah wang tunai sehingga RM60,000.

Pengarah Urusan ITBM, Mohd Khair Ngadiron berkata, tujuan pertandingan ialah untuk mengiktiraf peranan penterjemah selain sebagai menggalakkan usaha mereka yang menterjemahkan bahan ilmu ke dalam bahasa Melayu.— BERNAMA

No comments:

Post a Comment