My Add

Sunday 4 March 2012

Ratusan pelanggan, GRO ditahan di Seremban

SEREMBAN, AHAD, 04 Mac, 2012: Seramai 103 pelanggan yang sedang menikmati layanan gadis pelayan (GRO) warga asing, ditahan polis dalam serbuan serentak ke atas empat premis hiburan di Taman AST di sini, malam tadi. 

Dalam operasi yang dilakukan Jabatan Sisatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri itu, pihak berkuasa turut menahan 103 GRO warga asing yang bekerja di premis hiburan terbabit.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Negeri, ACP Hamdan Majid, berkata semua pelanggan tersebut adalah lelaki warga tempatan berusia dalam lingkungan 20-an hingga 40-an.

"Semua GRO itu pula terdiri daripada 90 warga China, 12 Vietnam dan seorang dari Filipina berusia antara 21 dan 45 tahun," katanya ketika dihubungi di sini hari ini. 

Hamdan berkata, ketika serbuan dilakukan, semua GRO berkenaan yang sedang leka melayan pelanggan masing-masing tergamam dan beberapa orang daripada mereka cuba melarikan diri dengan bersembunyi di dalam "lubang tikus". 

Bagaimanapun, katanya, pasukannya yang diketuai ASP Yusharifuddin Mohd Yusop berjaya mengesan taktik itu sebelum menahan wanita-wanita terbabit. 

Katanya, siasatan awal mendapati wanita berkenaan masuk ke negara ini dengan cara yang sah tetapi telah menyalahgunakan pas lawatan mereka dengan bekerja di premis terbabit.

"Ada di antara wanita ini menyalahgunakan pas lawatan sosial, pas pelajar dan permit bekerja di bidang industri dengan bekerja sebagai GRO di kelab malam berkenaan," katanya. 

Katanya, semua pelanggan dibebaskan selepas diambil keterangan, manakala wanita GRO itu pula ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Akta Imigresen kerana bekerja tanpa permit yang sah. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment