My Add

Tuesday 20 March 2012

RM287 juta untuk program Karisma dan 1AZAM di Sabah

SANDAKAN, SELASA, 20 Mac, 2012: Kerajaan pusat memperuntukkan RM287 juta kepada kerajaan negeri Sabah untuk melaksanakan program bantuan Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Karisma) dan program Akhiri Zaman Miskin (1AZAM) pada tahun ini.

Ketika mengumumkan peruntukan itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, ia merupakan komitmen berterusan kerajaan pusat bagi membantu meningkatkan isi pendapatan rumah bagi Ketua Isi Rumah (KIR) yang berpendapatan rendah.

Menurut beliau daripada jumlah peruntukan itu, RM215 juta adalah melalui kementeriannya untuk program Karisma yang disampaikan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sabah yang akan memberi manfaat kepada 71,200 penerima bantuan bulanan jabatan itu.

Katanya, peruntukan berjumlah RM72 juta lagi disampaikan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) kepada kerajaan negeri Sabah bagi melaksanakan program 1AZAM yang akan memberi manfaat kepada 8,250 rakyat berpendapatan rendah.

"Kerajaan pusat dan kerajaan negeri Sabah menjalin kerjasama rapat bagi membantu rakyat yang berpendapatan rendah meningkatkan pendapatan mereka dan keluar dari belenggu kemiskinan,” katanya ketika berucap pada Program Karisma 1AZAM peringkat negeri yang disempurnakan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman di sini hari ini.-BERNAMA

No comments:

Post a Comment