My Add

Tuesday 17 April 2012

MAIK diarah cari tapak baru untuk Madrasah Salihiah

ALOR SETAR, SELASA, 17 April, 2012: Kerajaan Negeri Kedah sudah memberi pampasan RM1.4 juta kepada Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) sebagai pemegang amanah wakaf Madrasah Salihiah Kancut yang dicadang dirobohkan bagi memberi laluan pembinaan kompleks perniagaan Aman Central berharga RM500 juta. 

Menteri Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata jumlah pampasan itu dibuat oleh Jabatan Penilaian dan menurutnya MAIK juga sudah diarah mencari tapak baru untuk madrasah itu.

"Kerajaan berpuas hati dengan cadangan pemaju Bellview Sdn Bhd yang akan membina surau untuk menampung 400 jemaah sekiranya madrasah itu dirobohkan dan tapaknya diserahkan kepada mereka.

"Kerajaan mahu menjadikan kawasan tersebut tumpuan perniagaan bernilai tinggi seperti Orchard Road di Singapura," katanya menjawab soalan Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah (BN-Bakar Bata) pada persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini. 

Beliau berkata, pembangunan tapak asal kompleks Tunku Yaacob itu yang terbengkalai selama 33 tahun bakal memberi pekerjaan kepada kira-kira 2,000 orang apabila siap dalam tempoh 30 bulan dari sekarang. 

Katanya, bukan menjadi dasar kerajaan negeri untuk meluluskan pengambilan tanah wakaf untuk membangunkan projek komersial tanpa merujuk kepada Majlis Jawatankuasa Fatwa Negeri. 

Pada persidangan hari ini, Dewan meluluskan Rang Undang-Undang Mufti dan Fatwa (Kedah Darul Aman) (Pindaan) 2012 dan Rang Undang-Undang Tambahan Peruntukan Emolumen bagi Tahun 2012. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment