My Add

Monday 16 April 2012

Malaysia dijangka terima pesawat A400M Jan. 2015

PETALING JAYA, ISNIN, 16 April, 2012: Malaysia dijangka menerima empat buah pesawat pengangkut generasi baru, Airbus Military A400M, secara berperingkat mulai Januari 2015, kata Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jeneral Tan Sri Rodzali Daud.

Katanya, kesemua pesawat yang dibeli dengan kos RM3.5 bilion termasuk pakej khidmat sokongan latihan dan logistik, dijangka diterima sepenuhnya oleh TUDM menjelang 2016.

Malaysia telah membuat tempahan itu pada Disember 2005 dan mengikut jadual Airbus Military, pengeluar pesawat pengangkutan ketenteraan dan sivil, sepatutnya menghantar kesemua pesawat itu pada tahun depan.

Rodzali berkata, pembelian pesawat itu bukan untuk menggantikan pesawat pengangkut C130 Hercules yang sedia ada tetapi bagi meningkatkan kemampuan TUDM sebanyak dua kali ganda.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyambut ketibaan Grizzly 4, salah satu daripada lima model pesawat berkenaan, yang dalam siri jelajah ke tiga negara Asia, iaitu Malaysia, Indonesia dan Thailand di Pangkalan TUDM di Subang dekat sini semalam. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment