My Add

Tuesday 24 April 2012

Pengawal lintasan sekolah dipertimbang

KUALA LUMPUR, SELASA, 24 April, 2012: Kementerian Pelajaran sudah menyediakan satu kertas cadangan bagi mewujudkan jawatan Pengawal Lintasan Sekolah (PLS) bagi melaksanakan kawalan lalu lintas di sekolah yang berisiko kemalangan jalan raya. 

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, memberitahu sidang Dewan Negara hari ini, kementerian sudah mengadakan perbincangan dengan semua pihak bagi mendapatkan pandangan berhubung cadangan itu.

"Kita berbincang dengan Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan, Kementerian Dalam Negeri serta pihak berkuasa tempatan.

"Kertas cadangan tersebut sedang diteliti oleh pihak berkaitan sebelum dihantar ke Mesyuarat Jemaah Menteri bagi tujuan kelulusan pelaksanaan di sekolah-sekolah," katanya ketika menjawab soalan Senator Datuk Paul Kong Sing Chu. 

Menjawab soalan tambahan Kong mengenai perancangan kementerian untuk menambah jumlah PLS bagi mengawasi keselamatan pelajar sekolah, Wee berkata cadangan tersebut adalah satu tindakan tepat bagi mengatasi masalah lalu lintas yang semakin teruk di kawasan sekolah. 

"Masalah lalu lintas ini hanya berlaku semasa pelajar datang dan pulang dari sekolah. 

"Lalu lintas menjadi sesak pada waktu itu tambahan pula ada yang tidak sabar dengan memotong barisan, saya harap dengan adanya plan pengurusan yang bagus masalah ini dapat diatasi segera," katanya. 

Wee berkata, peratusan menunjukkan tidak semua pelajar datang ke sekolah dengan berjalan kaki namun begitu PLS tetap diperlukan bagi memastikan keselamatan pelajar sentiasa diawasi. 

"Sebanyak 38 peratus pelajar dihantar ibu bapa, 26.8 peratus pelajar menaiki bas, 20 peratus pelajar berjalan kaki, 10.5 peratus berbasikal manakala 3.6 peratus bermotosikal ke sekolah," katanya. 

Beliau berkata, berdasarkan statistik tersebut, satu perancangan rapi perlu dibuat bagi memastikan pelajar diberi perlindungan semaksimum mungkin memandangkan risiko kemalangan amat tinggi. 

Menjawab soalan tambahan Senator Noriah Mahat mengenai larangan kepada penjaja makanan ringan di luar kawasan sekolah, Wee berkata pihak sekolah tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan sebarang tindakan kepada penjaja tersebut kerana mereka menjaja di luar kawasan sekolah. 

"Kita akan bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan bagi mengatasi masalah ini, namun penguatkuasaan undang-undang sahaja tidak dapat menyelesaikannya kerana pelajar sememangnya mempunyai tabiat membeli makanan yang tidak berkhasiat. 

"Apa yang kita boleh buat adalah memberi pendidikan tentang penjagaan kesihatan kepada ibu bapa serta pelajar itu sendiri," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment