My Add

Tuesday 8 May 2012

Perhimpunan guna taktik Marxis

Rahim Noor

Tindakan propaganda melampau pembangkang sama 
seperti ideologi komunis: Rahim

Oleh Syuhada Choo Abdullah dan Nor Azizah Mokhtar
KUALA LUMPUR, ISNIN, 07 Mei, 2012: Perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu menyerupai taktik perjuangan ala-Marxis, fahaman ideologi komunis, yang membabitkan hasutan politik dan propaganda, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor.

Katanya, demonstrasi jalanan berserta maki hamun dan keganasan adalah salah satu bentuk hasutan dalam fahaman Marxis, manakala propaganda dilakukan bertujuan menghentam badan kerajaan sehingga menggunakan kempen peringkat antarabangsa.

Beliau berkata, ini termasuk tindakan pembangkang memburukkan sistem negara sebagai tidak adil dengan menyerang integriti pasukan polis, badan kehakiman dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Dilelongnya (oleh pembangkang) semua itu ke antarabangsa, berjumpa (media asing) BBC, CNN... mengadakan sidang akhbar di Australia, Singapura... inilah propaganda. 

“Satu lagi contoh ialah bekas Menteri Besar Perak (Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin) menuduh Perdana Menteri memanggil semua panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) (mendakwa Datuk Seri Najib Razak meminta mereka melakukan sesuatu jika Barisan Nasional (BN) kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-13).

“Bagi saya, taktik Marxis jelas dipergunakan oleh kumpulan ini. Satu contoh yang baik ialah perhimpunan BERSIH 3.0 ‘dirampas’ secara agresif, ia cara Marxist walaupun ini bukan bermakna mereka adalah komunis. Namun, taktik gerakan massa bercorak Marxist tidak kurang bahaya. 

“Taktik ala-Marxis masih dipergunakan oleh orang berkepentingan di mana-mana seluruh dunia, termasuk gerakan massa ‘Arab Spring’. Saya sudah masak dalam perkara ini. Malah, cemuhan terhadap polis dengan panggilan ‘anjing’ ketika perhimpunan BERSIH 3.0 adalah istilah komunis yang dulu memanggil polis ‘anjing British’,” katanya dalam wawancara khas dengan Berita Harian di sini, semalam.

Justeru, walaupun ancaman komunis di negara ini sudah menjadi sejarah, Rahim menasihati seluruh rakyat Malaysia supaya tetap berwaspada bagi memastikan keselamatan negara tidak berkocak.

“Janganlah sehingga pisang berbuah dua kali. Keadaan huru-hara dan berkocak angkara individu tertentu akan membolehkan pihak mengambil kesempatan. 
Janganlah membuka ruang penderitaan rakyat kita yang dulu berulang.

“Saya bimbang perkara seperti ini (demonstrasi jalanan) menjadi modus operandi atau pendekatan aktivis sosial mahu pun ahli politik untuk memperjuangkan ideologi untuk mencapai matlamat mereka, dengan melanggar undang-undang dan bukan secara berparlimen,” katanya.

Dalam konteks ini, Rahim mempersoalkan sikap membisu Majlis Peguam, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) dan Datuk S Ambiga berhubung tindakan peserta melanggar undang-undang pada perhimpunan BERSIH 3.0.

Sebaliknya, beliau berkata, pihak berkenaan menuding jari menyalahkan polis yang hanya menjalankan tugas mengikut Akta Polis untuk menjaga ketenteraman awam, termasuk dari segi keselamatan orang ramai dan harta-benda.

“Apakah bagi Majlis Peguam, SUHAKAM dan Ambiga, polis perlu berpeluk tubuh saja apabila keadaan kucar-kacir tercetus daripada perhimpunan aman yang menyemarak menjadi ganas?” katanya. - Berita Harian

No comments:

Post a Comment