My Add

Wednesday 9 May 2012

Sistem pendidikan lahir tenaga kerja pakar, kemahiran tinggi


*TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (kanan) diiringi rakan sejawatnya yang juga Menteri Dalam Negeri Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Saif Zayed Al Nahyan pada kunjungan hormat di Abu Dhabi, malam tadi. - Foto BERNAMA

ABU DHABI, SELASA,  08 Mei, 2012: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan ketika ini memberi tumpuan penuh terhadap bagaimana sistem pendidikan negara mampu melahirkan tenaga kerja pakar dan berkemahiran tinggi pada masa depan.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, transformasi ekonomi yang sedang dilaksanakan kerajaan ketika ini dijangka menyediakan kira-kira 3.3 juta peluang pekerjaan baru dengan sebahagian besarnya perlu diisi oleh tenaga kerja pakar dan berkemahiran tinggi dalam kalangan rakyat tempatan.

Justeru, beliau yang juga Menteri Pelajaran menambah, sistem pendidikan negara perlu sentiasa dikaji dan ditingkatkan dari semasa ke semasa ke arah mencapai matlamat tersebut.

"Salah satu yang menjadi penekanan sudah semestinya kepentingan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua, selain memberi tumpuan kepada subjek berteraskan sains dan teknologi maklumat yang semakin penting ketika ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pertemuan dengan 250 rakyat Malaysia yang menetap di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), di sini malam tadi.

Majlis pertemuan itu merupakan antara program dalam rangka lawatan rasmi selama tiga hari beliau di Abu Dhabi bermula semalam hingga esok.

Terdahulu, Muhyiddin turut melakukan kunjungan hormat ke atas Putera Mahkota Abu Dhabi, Jeneral Sheikh Mohamed Zayed Al Nahyan, selain memenuhi undangan makan malam bersama rakan sejawatannya, Sheikh Saif Zayed Al Nahyan.

Sepanjang berada di sini juga, Muhyiddin dijadual mengetuai delegasi perdagangan Malaysia bersama Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir.

Muhyiddin akan menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Mentransformasikan Pendidikan (TES) 2012 esok.

Menurut Muhyiddin, proses transformasi pendidikan merupakan proses berterusan seiring dengan pertumbuhan ekonomi dan perubahan dunia hari ini yang semakin pantas serta dinamik.

Katanya, proses pendidikan juga bukan lagi semata-mata untuk memenuhi keperluan rakyat sebaliknya menyediakan mereka dengan sebarang perubahan yang akan berlaku untuk sekurang-kurangnya bagi tempoh 10 hingga 15 tahun akan datang.

"Kerajaan sangat fokus dengan apa yang dilaksanakan menerusi transformasi pendidikan ini termasuk mengadakan dialog bersama pelbagai pihak dalam mendapatkan pandangan mengenai cara terbaik ke arah tersebut.

"Laporan pelan hala tuju pendidikan negara itu akan dibentangkan pada Ogos ini dan ia akan menjadi panduan dalam membentuk sistem pendidikan negara yang bersesuaian pada masa depan," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment