My Add

Tuesday 19 June 2012

4 peneroka dapat kebenaran cabar status Isa Samad

Empat peneroka dapat kebenaran cabar status Mohd Isa
KUALA LUMPUR, SELASA, 19 Jun, 2012: Empat peneroka Felda Jengka di Pahang hari ini mendapat kebenaran semakan kehakiman untuk mencabar keputusan mengekalkan keanggotaan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad (gambar) sebagai ahli Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF). 

Hakim Mahkamah Tinggi, Abang Iskandar Abang Hashim membenarkan permohonan empat peneroka itu selepas mendengar hujahan peguam kedua-dua pihak.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin mewakili pemohon Abdul Talib Ali, Abdul Mubin Abdul Rahman, Abdul Razak Mohammad dan Muhamad Noor Atan manakala Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan mewakili responden iaitu Panel Pertikaian Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), SKM, dan KPF.

Mohamed Hanipa memberitahu wartawan bahawa Hakim Abang Iskandar berpendapat permohonan oleh empat peneroka itu mempunyai merit untuk didengar dan dan ianya bukan satu kes yang remeh. 

Beliau berkata mahkamah juga membenarkan permohonan pemohon untuk mendapatkan perintah sementara bagi menggantung status keanggotaan dan pemilihan Mohd Isa dalam KPF di bawah Seksyen 36(1)(b) Undang-Undang Kecil KPF, bagi tujuan pengesahan mesyuarat agung perwakilan KPF yang akan diadakan pada 20 Jun ini dan juga sehingga keputusan penuh semakan kehakiman. 

Mohamed Hanipa berkata mahkamah juga menolak bantahan awal Pejabat Peguam Negara yang mewakili responden terhadap permohonan kebenaran semakan kehakiman itu. 

Beliau berkata antara alasan yang dikemukakan Pejabat Peguam Negara itu ialah peneroka Felda bukanlah pihak yang terjejas dengan keputusan responden dan mereka juga tidak ada 'locus standi' untuk menfailkan saman itu dan isu itu bukan melibatkan undang-undang awam.

"Tarikh untuk pendengaran penuh semakan kehakiman belum ditetapkan oleh mahkamah," katanya. 

Pada 12 Jun lalu, keempat-empat peneroka itu menfailkan permohonan itu bagi memohon deklarasi bahawa keputusan responden pertama dan kedua iaitu Panel Pertikaian SKM, SKM, bertarikh 23 Mei lepas, yang mengekalkan keanggotaan Mohd Isa adalah tidak sah, terbatal dan tidak mempunyai apa-apa kesan. 

Mereka juga memohon mahkamah membatalkan keputusan itu dan perintah 'mandamus' supaya KPF membatalkan keanggotaan Mohd Isa dalam KPF. 

Mereka juga memohon perintah sementara bagi menggantung status keanggotaan dan pemilihan Mohd Isa dalam KPF. 

Pemohon mendakwa berdasarkan Peraturan 11(1)(c) yang dibaca bersama Peraturan 2 Undang-Undang Kecil KPF, Mohd Isa tidak layak menganggotai KPF kerana beliau bukan kakitangan yang dilantik secara tetap oleh Felda. 

Mereka berkata Mohd Isa adalah pengerusi Felda yang dilantik secara kontrak dan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Pinang, Negeri Sembilan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment