My Add

Thursday 7 June 2012

Ketua Setiausaha Perbendaharaan dilantik pengerusi MAHB

KUALA LUMPUR, KHAMIS,:07 Jun, 2012 Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Kementerian Kewangan, Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah, dilantik sebagai pengerusi Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) dan anak syarikatnya, berkuatkuasa hari ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, kementerian berkata, Dr Wan Abdul Aziz mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang kewangan, perbankan dan ekonomi serta pernah menjawat beberapa jawatan tertinggi di Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Kewangan dan Kumpulan Bank Dunia di Amerika Syarikat.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi) dari Universiti Malaya, sarjana Falsafah (Pengajian Pembangunan) dari Universiti of Sussex, UK dan Doktor Falsafah (Ekonomi) dari University of Leeds, UK.

Ketika ini, Dr Wan Abdul Aziz turut memegang jawatan pengarah di Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA), Kumpulan Wang Persaraan (KWAP), MISC Bhd, Lembaga Hasil Dalam Negeri, Bintulu Port Holdings Bhd, Malaysia Airlines System Bhd (MAS), Petroliam Nasional Bhd (PETRONAS), Bank Negara Malaysia (BNM), Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM), Pelaburan Hartanah Bumiputera Bhd dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Beliau yang juga ahli lembaga pengarah eksekutif Kumpulan Bank Pembangunan Islam di Jeddah.

Beliau menggantikan Tan Sri Datuk Dr Aris Othman, yang tamat kontraknya sebagai pengerusi MAHB semalam.

MAHB menguruskan dan mengendalikan 39 lapangan terbang di Malaysia, lima antarabangsa, 16 domestik dan 18 lapangan terbang kecil.
Ia juga mempunyai operasi di India, Turki dan Maldives. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment