My Add

Friday 15 June 2012

Warga Iran edar 14 kg syabu dihukum mati

SHAH ALAM, JUMAAT, 15 Jun, 2012 Seorang penghantar surat warganegara Iran dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas tuduhan mengedar 14.6 kilogram methamphetamine yang disembunyikan dalam bagasinya, tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Wira Mokhtarudin Baki (kini Hakim Mahkamah Rayuan) menjatuhkan hukuman itu terhadap Rahmani Ali Mohammad, 30, selepas berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah semasa memberi keterangan membela diri.

Dalam penghakiman ringkasnya, beliau berkata, dadah itu terbukti kepunyaan tertuduh berdasarkan bagasi tersebut bukan sahaja mempunyai tag nama tertuduh, tetapi ia juga dibuka oleh lelaki itu dengan menggunakan kombinasi nombor kunci yang diketahuinya.

Katanya, jumlah dadah tersebut juga banyak dan tidak munasabah ia dibawa masuk ke negara ini untuk kegunaan sendiri selain diletakkan secara tersorok dalam bagasi tersebut.

"Perbuatan tertuduh mengambil troli walhal dia tidak membawa apa-apa barang menunjukkan dia tahu tentang kewujudan beg yang agak besar itu selain tertuduh juga kelihatan resah dan gelisah.

"Pembelaan tertuduh bahawa wujud pihak ketiga tanpa keterangan sokongan lain, tidak cukup untuk mematahkan andaian seperti dalam pertuduhan,’’ kata beliau.

Rahmani didakwa mengedar 14,654 gram methamphetamine di Kaunter Pemeriksaan Kastam A, Unit Khas Pemeriksaan Penumpang 1, Balai Ketibaan Antarabangsa, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang dekat sini pada pukul 4.15 petang, 6 Jun 2009. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment