My Add

Tuesday 17 July 2012

Aksi pemain negara di liga luar buka lembaran baru

KUANTAN, SELASA, 17 Julai, 2012: Penglibatan pemain negara dalam liga bola sepak luar negara dilihat bakal membuka satu lembaran baru dalam sukan bola sepak tanah air.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata mereka yang dipanggil menjalani latihan dan ujian pemilihan kelab luar negara perlu bersungguh-sungguh membuktikan keupayaan dan memberikan sumbangan terbaik untuk kelab yang akan disertai itu.

"Pencapaian pemain negara seperti Muhammad Nazmi Faiz Mansor yang kini beraksi dalam Liga Portugal harus dijadikan satu suntikan semangat kepada pemain lain untuk turut sama mengembangkan bakat mereka di pentas antarabangsa.

"Bagitu juga Wan Zaharulnizam Zakaria dan Wan Zack Haikal Wan Noor yang kini menjalani ujian pemilihan di kelab Jepun dan diharap menghasilkan sesuatu yang positif.

“(Perkembangan itu juga) Diharap akan menjadikan negara kita sebagai satu tempat pemilihan untuk ejen-ejen sukan yang membawa pemain muda kita bermain di kelab luar negara," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja di Pahang Skills Development Centre (PSDC) di sini, hari ini.

Kini Nazmi Faiz beraksi bersama kelab Portugal, S C Beira-Mar, manakala Wan Zaharulnizam dan Wan Zack Haikal sedang menjalani ujian pemilihan di FC Ryukyu, Jepun.

Seorang lagi pemain muda yang turut dilapor menarik minat kelab luar ialah Rozaimi Abd Rahman selepas beraksi cemerlang pada kejohanan kelayakan Piala AFC bawah 22 tahun baru-baru ini.

Tengku Abdullah turut berharap peluang yang diberikan kepada pemain negara itu dapat digunakan sebaiknya.

"Mereka harus menyediakan diri dan menjalani latihan bersungguh-sungguh serta menggunakan peluang yang diberikan," kata baginda. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment