My Add

Saturday 7 July 2012

Dana RM500j untuk usahawan


*NOR Mohamed Yakcob memberi penerangan pada sidang akhbar sempena kerjasama Teraju dan SME Bank sambil disaksikan Rahmat Bivi Yusoff (kiri) dan Husni Salleh di Mutiara Damansara, Kuala Lumpur, semalam.

Oleh NORLAILI ABD. RAHMAN
PETALING JAYA, JUMAAT, 06 Julai, 2012: Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) bekerjasama dengan SME Bank untuk menubuhkan Pembiayaan Teras, satu kemudahan pembiayaan dengan dana sebanyak RM500 juta.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, pembiayaan tersebut adalah untuk membantu pengembangan perniagaan syarikat bumiputera berprestasi tinggi di bawah program Teras.

" Peminjam untuk kegunaan modal kerja boleh meminjam dari jumlah RM1 juta sehingga RM10 juta, manakala bagi pembiayaan pembelian aset boleh meminjam sehingga RM20 juta," katanya semasa sidang akhbar mengumumkan kerjasama tersebut di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Eksekutif Teraju, Husni Saheh dan Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU), Datuk Rahmat Bivi Yusoff.

Menurut Nor Mohamed, skim pembiayaan terbaharu ini tidak memerlukan peminjam mengemukakan cagaran, namun setiap projek yang dicadangkan haruslah mempunyai prospek keuntungan.

Program Teras dikendalikan oleh Teraju dengan matlamat untuk membantu usahawan bumiputera berkembang ke peringkat antarabangsa dengan memudah cara akses kepada peluang-peluang perniagaan.

Jelasnya, setakat ini 130 syarikat telah dipilih berikutan mempunyai rekod perniagaan yang baik, kedudukan kewangan yang kukuh serta menunjukkan potensi pertumbuhan yang telah dinilai dengan teliti oleh SME Corporation, menerima SCORE di antara tiga bintang sehingga lima bintang dan pernilaian kredit yang tinggi.

"Jika boleh, kami mahu bayaran pinjaman itu dikeluarkan sepenuhnya dalam masa setahun," katanya.

Di sidang media yang sama, Nor Mohamed turut mengumumkan agihan RM500 juta daripada Dana Mudah Cara bernilai RM2 bilion akan dibahagikan sama rata untuk lima koridor ekonomi iaitu Wilayah Ekonomi Koridor Utara, Iskandar Malaysia, Wilayah Ekonomi Pantai Timur, Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak dan Koridor Pembangunan Sabah.

Dana Mudah Cara diwujudkan hasil usahasama Teraju dengan Unit Kerjasama Awam - Swasta (UKAS) dan telah diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Ogos lalu.

Menurut Nor Mohamed, dana tersebut bakal membantu syarikat bumiputera yang bakal mempunyai akses yang lebih meluas menerusi koridor-koridor berkenaan.

"Perdana Menteri juga bersetuju menurunkan minimum kos projek kepada RM5 juta daripada RM20 juta sebelumnya.

"Ini kerana daripada penyelidikan yang dijalankan, kebanyakan projek yang diusahakan syarikat Bumiputera bernilai antara RM5 juta dan RM30 juta," katanya.

Ia merupakan sebahagian daripada Dana Mudah cara bernilai RM20 bilion, yang diperuntukkan oleh kerajaan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment