My Add

Thursday 5 July 2012

Kadar jenayah tidak meningkat: Hishammuddin

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 05 Julai, 2012: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, hari ini menafikan dakwaan awam bahawa wujud peningkatan kadar jenayah di negara ini.

Beliau berkata, rekod polis tidak menunjukkan sebarang peningkatan kadar jenayah seperti didakwa oleh pihak tertentu.

"Kepentingan awam semasa dalam isu jenayah membentuk satu persepsi bahawa kadar jenayah semakin meningkat khusus menerusi media sosial," katanya ketika mengulas ulasan beberapa pihak tertentu bahawa indeks jenayah rendah yang dilaporkan oleh kementerian tidak menggambarkan keadaan kadar jenayah sebenar.

Ini berikutan paparan beberapa klip video dalam media sosial seperti Facebook yang menunjukkan seorang wanita disamun di parkir sebuah pusat membeli-belah.

Hishammuddin berkata demikian selepas menutup mesyuarat dua hari Panel Antarabangsa Kajian Semula Mengurangkan Kadar Jenayah 2012 dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, dan dua anggota panel tersebut, Pengarah Pengurusan Pasukan Polis Hong Kong, SAC Tang How Kong, dan bekas Pengarah Kaunter Perintah Pengganas Metropolitan Polis London, United Kingdom, Peter Clarke.

Hishammuddin berkata, secara realiti, usaha polis mengurangkan jenayah jalanan adalah amat berkesan dan orang awam kurang melaporkan kes jenayah.
Sementara itu, Clarke mencadangkan supaya kerajaan menjalin lebih banyak kerjasama dengan masyarakat perniagaan bagi terus membanteras jenayah.

"Dengan penyertaan daripada masyarakat perniagaan akan membantu polis mengurangkan kadar jenayah dan membina sebuah masyarakat yang lebih selamat," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment