My Add

Wednesday 11 July 2012

Rizab air Selangor kini dalam keadaan kritikal

KUALA LUMPUR, SELASA,10 Julai, 2012: Dakwaan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor kononnya negeri itu masih mempunyai kadar simpanan air mencukupi sehingga sanggup mempolitikkan isu pembinaan Projek Loji Rawatan Air Langat 2, adalah satu pembohongan.

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Noriah Kasnon berkata, jumlah rizab simpanan air di Selangor kini berada dalam keadaan sangat kritikal sehingga beberapa kawasan di negeri itu sudah mula menerima kesannya.

Dalam kebanyakan masa ujar beliau, rizab simpanan air di Selangor cuma sekitar dua peratus berbanding 10 peratus untuk berada di tahap selesa dan pada 16 hingga 21 Jun lalu, kadar tersebut menurun ke tahap defisit.

Menurutnya, keadaan defisit itu berlaku ekoran musim kemarau dan ia dijangka bertambah buruk kerana keadaan kering tersebut akan berlarutan sehingga September ini.

"Saya ingin tekankan bahawa masalah kekurangan bekalan air yang sering dibangkitkan Kerajaan Persekutuan merupakan masalah yang benar-benar berlaku dan membawa banyak kesusahan kepada rakyat di Selangor.

"Kerajaan Selangor sepatutnya memberi tumpuan khusus bagi menyelesaikan masalah kekurangan air dan bukannya bermain politik kerana akhirnya yang menjadi mangsa adalah rakyat. Isu ini patut ditangani bersama," katanya ketika menjawab pertanyaan lisan Senator Ahamat Yusop di Dewan Negara hari ini.

Mengulas lanjut Noriah berkata, sekiranya Kerajaan PKR Selangor masih berpendirian mahu menangguhkan Projek Loji Rawatan Air Langat 2, krisis air yang dijangka melanda pada 2014 akan lebih parah selepas 2017.

"Projek pembinaan loji ini perlu dilaksanakan selewat-lewatnya tahun ini agar ia siap pada 2017 kerana pelan alternatif iaitu projek mitigasi oleh Kerajaan Persekutuan hanya mampu bertahan sehingga tahun depan," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment