My Add

Saturday 11 August 2012

Teladani semangat Pandelela

*NAJIB Tun Razak bersama Abdul Taib Mahmud menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada anak-anak yatim pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Perdana Menteri di Kuching, Sarawak, malam tadi. - UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM
KUCHING, JUMAAT, 10 Ogos, 2012: Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kejayaan ratu sukan terjun negara, Pandelela Rinong Pamg meraih pingat gangsa di Sukan Olimpik 2012 awal pagi ini wajar diteladani rakyat negara ini.

Perdana Menteri berkata, gadis Bidayuh berusia 19 tahun itu telah membuktikan kejayaan di pentas dunia bukan perkara mustahil walaupun berfizikal kecil.

Katanya, apa yang penting ialah semua pihak perlu ada kekuatan dan bekerja keras untuk mencapai kejayaan.

"Pagi tadi saya dan isteri bangun untuk sahur dan kami mendapat berita seperti rakyat Malaysia lain bahawa seorang anak Sarawak mencipta sejarah untuk negara kita.

"Pandelela Rinong seorang keturunan Bidayuh mendapat pingat gangsa dalam acara 10 meter platform individu, kita tengok pada saiz badannya kecil sahaja tetapi semangatnya besar.

"Ini menunjukkan kita boleh berjaya di pentas dunia sekalipun, dengan syarat kita mesti bekerja kuat," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Perdana Menteri di Bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, di sini petang ini.

Hadir sama, isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib; Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang, pemimpin kanan negeri dan kira-kira 1,000 tetamu jemputan.

Mengulas lanjut, Najib berkata, bekerja keras dalam konteks seorang atlet ialah mereka perlu berlatih dengan tekun.

"Kita tengok dalam televisyen, penampilannya hanya sekejap, dalam beberapa saat sahaja dia terjun. Tetapi untuk sampai ke tahap kecekapan itu memerlukan kita bekerja kuat," katanya.

Sementara itu, sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching lewat petang ini, Najib meluangkan masa bertemu dengan bapa ratu terjun negara tersebut, Pamg Joheng, 46.

Beliau dilihat bersalaman dengan Pamg dan mengucapkan tahniah di atas kejayaan Pandelela mengharumkan nama negara.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menggunakan laman Twitter beliau untuk menyatakan kebanggaan berikutan kejayaan penerjun negara tersebut.

"Tahniah dan syabas Pandelela kerana meraih pingat gangsa untuk negara! Anda membuatkan kami bangga!" katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment