My Add

Tuesday 23 October 2012

Siasatan antilambakan batang dawai keluli diimport selesai

KUALA LUMPUR, SELASA, 23 Oktober, 2012: 23 Okt. - Kerajaan telah menyelesaikan penyiasatan awal antilambakan batang dawai keluli yang diimport dari Taiwan, China, Indonesia, Korea Selatan dan Turki.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) berkata, kerajaan mendapati mempunyai bukti yang mencukupi untuk meneruskan penyiasatan lanjut mengenai pengimportan batang dawai keluli itu dari ke-lima-lima negara tersebut.

Dalam satu kenyataan MITI berkata, kerajaan memutuskan untuk mengenakan langkah sementara yang akan dilakukan di dalam bentuk jaminan duti anti lambakan sementara melalui sekuriti yang bersamaan dengan jumlah margin lambakan yang ditetapkan melalui penyiasatan awal.

MITI berkata, duti anti lambakan sementara antara sifar peratus hingga 33.62 peratus akan dikenakan terhadap batang dawai keluli yang diimport dari negara-negara tersebut dan akan berkuat kuasa tidak lebih daripada 120 hari daripada tarikh pewartaan kerajaan.

Katanya, penentuan akhir akan dilakukan berasaskan hasil lawatan pengesahan ke premis pengeluar asing tidak lebih daripada 120 hari daripada tarikh notis laporan penentuan sementara itu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment