My Add

Thursday 8 November 2012

Contohi pemilik motosikal kuasa tinggi

 *AHMAD Zahid Hamidi (tiga kiri) menyampaikan topi keledar kepada peserta
 konvoi motosikal berkuasa tinggi di Sungai Rambai, Melaka, semalam.

JASIN, RABU, 07 November, 2012: Penunggang motosikal kecil perlu mencontohi budaya yang diamalkan oleh pemilik motosikal berkuasa tinggi dalam mengelak dan mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pematuhan peraturan jalan raya dan tidak berlumba ketika menunggang menjadi faktor kadar kemalangan dalam kalangan penunggang motosikal berkuasa tinggi begitu rendah.

"Mereka mematuhi undang-undang lalu lintas dan disiplin di jalan raya sebagai garis panduan untuk bergerak," katanya dalam sidang akhbar ketika singgah di perhentian pertama Kembara 1Malaysia, Bike Wheel di Laman Belia 1Malaysia, Sungai Rambai, di sini hari ini.

Seramai 536 peserta melibatkan 438 motosikal berkuasa tinggi terlibat dalam konvoi tersebut.

Menurut Ahmad Zahid, kemuncak kembara itu akan disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya pada 11 November ini pada pukul 11.11 pagi.

Ahmad Zahid berkata, dijangkakan lebih 10,000 buah motosikal termasuk 5,000 buah motosikal berkuasa tinggi akan menyertai acara kemuncak itu.

Kata beliau, selain mempromosikan Gagasan 1Malaysia, kembara itu dilihat dapat mengeratkan hubungan antara penunggang motosikal tanpa mengira pangkat dan kedudukan.

Kata Ahmad Zahid, gabungan motosikal berkuasa tinggi dan motosikal kecil dalam acara kemuncak itu ialah sebagai motivasi serta memperlihatkan penunggang motosikal kecil tidak dikecualikan.

Sepanjang kembara tersebut, katanya, kutipan derma akan dilakukan di setiap perhentian bagi membantu mangsa banjir di negara ini dan juga masyarakat Rohingya di Myanmar. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment