My Add

Tuesday 20 November 2012

Israel terus serang Gaza

GAZA, ISNIN, 19 November, 2012: Israel terus melancarkan serangan bom ke atas berpuluh-puluh kawasan yang dipercayai kubu pejuang Palestin di Genting Gaza, hari ini walaupun pejuang Palestin mengurangkan serangan roket ke wilayah Israel ketika usaha untuk melaksanakan gencatan senjata ditingkatkan.

Pegawai hospital berkata, sebanyak 16 orang awam dan dua komander sayap Jihad Islam terbunuh dan kira-kira 30 lagi penduduk Palestin cedera dalam serangan udara terbaru Israel itu.

Angka kematian itu menjadikan jumlah penduduk Palestin yang terkorban ekoran serangan rejim Zionis Israel ke atas Gaza sejak enam hari lalu meningkat kepada 98 orang.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon dijangka tiba di Kaherah bagi meningkatkan usaha untuk melaksanakan gencatan senjata yang diketuai Mesir.

Media Israel melaporkan delegasi rejim Zionis itu kini berada di Kaherah bagi mengadakan rundingan damai, walaupun jurucakap pejabat Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu enggan mengulas mengenai perkara tersebut.

Serangan Israel setakat ini menerima sokongan daripada Amerika Syarikat (AS) dan pemimpin Eropah yang menyifatkannya sebagai hak Israel untuk mempertahankan diri tetapi terdapat juga rayuan supaya serangan berkenaan ditamatkan.

Simpati terhadap Israel mungkin berkurangan dengan peningkatan jumlah korban penduduk Palestin di Gaza.

Sementara itu, dua pertubuhan pejuang Palestin, Fatah dan Hamas hari ini mengumumkan persetujuan mereka untuk berdamai, ketika krisis di Gaza semakin memuncak. - REUTERS

No comments:

Post a Comment