My Add

Tuesday 27 November 2012

Kastam Sabah gagalkan cubaan dadah bernilai RM400,000

KOTA KINABALU, SELASA, 27 November, 3012: Jabatan Kastam Diraja Malaysia Sabah menggagalkan cubaan menyeludup dadah jenis syabu seberat 1.5 kilogram yang dianggarkan bernilai hampir RM400,000 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) di sini, semalam.

Suspek lelaki warga Pakistan berusia 35 tahun dan fasih berbahasa Melayu itu dipercayai baru tiba dari Brunei dalam keadaan mencurigakan ditahan di Unit Khas Pemeriksaan Penumpang, KKIA pada 7.30 malam.

Pengarah Kastam Sabah, Dr Janathan Kandok, berkata pemeriksaan ke atas bagasi milik suspek mendapati satu beg plastik yang mengandungi dua bekas paket plastik jenama gula keluaran Indonesia bersama pakaian dan barang lain.

"Selepas pemeriksaan lanjut dibuat ke atas kedua-dua bekas paket plastik itu pegawai terbabit menjumpai serbuk kasar menyerupai seakan-akan gula yang disyaki dadah jenis methamphetamine (syabu)," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini, hari ini.

Kandok berkata, suspek adalah seorang peniaga runcit tekstil berkahwin dengan warga tempatan dan menetap di Papar, dipercayai sering berulang-alik ke luar negara termasuk Brunei dan Jakarta, Indonesia.

Beliau berkata, suspek kini ditahan reman selama tujuh hari bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

"Ini adalah kes kedua bagi tahun ini oleh Kastam Sabah membabitkan cubaan untuk menyeludup dadah melalui pintu masuk lapangan terbang dan kes ini berlaku dalam tempoh seminggu dari kes pertama," katanya. 

Katanya, kes pertama yang membabitkan cubaan menyeludup dadah jenis syabu seberat empat kilogram bernilai RM1 juta di KKIA pada Ahad lalu masih dalam siasatan dan dijangka akan dibawa ke mahkamah dalam masa terdekat.

Kandok berkata, sebanyak 16 kes membabitkan penyeludupan dadah dikesan dan tujuh orang pesalah dihukum gantung sampai mati atas kesalahan itu dari 2005 hingga tahun ini.

Beliau mengalu-alukan kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat dengan menghubungi mana-mana pejabat Kastam berdekatan atau talian bebas tol 1-800-88-8855 sekiranya mempunyai maklumat berhubung penyeludupan dan pengedaran dadah. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment