My Add

Wednesday 21 November 2012

Kekang golongan pluralisme

Oleh ABDUL MUIN SAPIDIN
 IPOH, SELASA, 20 November, 2012: Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2012 yang berakhir hari ini membentangkan lima resolusi termasuk menggesa kerajaan menaik taraf Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) menjadi sebuah kementerian dalam usaha menangani isu krisis akhlak di negara ini.

Resolusi itu juga antara lain mengesyorkan supaya struktur agensi yang mengawal selia urus tadbir hal ehwal agama Islam diperkasa bagi mengekang kegiatan pihak tertentu termasuk golongan pluralisme agama yang semakin berani mengganggu-gugat akidah umat Islam.

Selain itu, muzakarah itu turut mendesak Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) membatalkan pendaftaran mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menggunakan nama Islam tetapi membawa agenda memudaratkan Islam dan umatnya.

Pengerusi Jawatankuasa Penggubal Resolusi Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2012, Prof. Dr. Jamil Hashim ketika membacakan resolusi itu berkata, muzakarah memperhalusi lima kertas kerja yang menjadi asas perbahasan termasuk bertajuk Mendepani Krisis Akhlak: Solusi Islam'. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment