My Add

Tuesday 27 November 2012

LKIM sentiasa bantu nelayan tingkat taraf hidup mereka

KEPALA BATAS: Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM)terus membantu nelayan dengan menyalurkan pelbagai bantuan termasuk secara berkala bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

Pengarah LKIM Pulau Pinang, Raja Khalid Raja Ariffin berharap bantuan yang disalurkan kepada nelayan di negeri itu seperti skim baik pulih rumah dan sumbangan peralatan menangkap ikan berupaya mengeluarkan mereka dari garis

kemiskinan."Diharap sumbangan itu tidak akan disalah guna terutama elaun bulanan sebanyak RM200, kita sentiasa memikirkan kebajikan mereka yang bergantung hidup dengan sumber rezeki dari laut.

"Ia juga sebahagian daripada usaha membantu golongan nelayan meringankan beban hidup selain merangsang mereka untuk memajukan diri dalam sektor perikanan," katanya kepada pemberita selepas majlis bayaran Elaun Sara Hidup kepada 775 nelayan Seberang Perai Utara, di sini, hari ini.

Majlis itu dirasmikan Timbalan Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Kepala Batas, Datuk Azhar Ibrahim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Penaga.

Raja Khalid berkata, bantuan peralatan menangkap ikan yang diberikan kepada
nelayan berjaya menambahkan hasil tangkapan mereka. 

"Bantuan peralatan menangkap ikan akan membolehkan mereka melipat ganda usaha dan memudahkan perolehan hasil tangkapan berbanding menggunakan peralatan yang rosak serta gagal diganti seperti sebelum ini.

"Selain itu, skim baik pulih rumah nelayan yang kita jalankan adalah untuk memberi keselesaan kepada keluarga penerima yang mempunyai rumah rosak dan ini
juga secara tidak langsung memberi kebaikan kepada keluarga mereka untuk jangkamasa panjang," katanya.- BERNAMA

No comments:

Post a Comment