My Add

Tuesday 27 November 2012

Roda gergasi 'Malaysia Eye' bakal beroperasi April tahun depan

MELAKA, ISNIN, 26 November, 201: Projek pembangunan 'Malaysia Eye' di Pulau Melaka di sini yang bakal menjadi roda gergasi ke-13 tertinggi di dunia dijangka beroperasi pada April tahun depan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam hari ini.

Beliau berkata, pada masa ini projek bernilai RM40 juta itu berjalan mengikut jadual dan mencapai kemajuan 15 peratus membabitkan kerja pemasangan cerucuk.

"Kerja pemasangan struktur roda ini pula akan dimulakan pada Februari tahun depan," katanya ketika melakukan lawatan di tapak projek berkenaan di sini.

Katanya, roda gergasi buatan China yang mempunyai 54 gondola dengan ketinggian 101 meter mampu membangunkan kawasan Pulau Melaka yang turut menempatkan Wildlife Theatre sebagai destinasi pelancongan terkenal di seluruh dunia.

Selain roda gergasi, kawasan seluas 0.05 hektar dibangunkan sepenuhnya oleh syarikat swasta tempatan, The Eye Sdn Bhd itu akan turut menempatkan taman tema berkonsepkan 'air dan cahaya' serta sebuah hotel setinggi 28 tingkat, katanya.

Sementara itu, Mohd Ali mengalu-alukan lebih banyak peserta industri pelancongan melabur di negeri itu khususnya dalam pembangunan taman tema berskala besar. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment