My Add

Thursday 13 December 2012

10 pendatang warga China ditahan di lombong bijih besi

KOTA BHARU, KHAMIS, 13 Disember, 2012: Jabatan Imigresen Kelantan menahan 10 warganegara China yang bekerja tanpa dokumen sah di sebuah lombong bijih besi di Sungai Aring, Aring 5, Gua Musang, hari ini.

Timbalan Penolong Pengarah Jabatan Imigresen Kelantan, Norehan Harun berkata, mereka yang ditahan dalam serbuan kira-kira 3 pagi itu, dipercayai pekerja mahir yang dibawa masuk ke sini untuk bekerja dalam sektor perlombongan.

Beliau berkata, dalam kalangan mereka ada yang menyalahgunakan pas lawatan sosial, tinggal melebihi masa yang ditetapkan dan memasuki negara ini tanpa dokumen sah.

"Ini kali pertama kami menahan pendatang warganegara China yang bekerja dalam sektor perlombongan tanpa dokumen sah," katanya di sini, hari ini.

Norehan berkata, kesemua pendatang asing itu akan didakwa di bawah Akta Imigresen kerana masuk ke negara ini tanpa permit sah dan tinggal melebihi masa.

Beliau berkata, banyak majikan gagal mendaftarkan pekerja mereka dengan menggunakan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) dan menggunakan pas lawatan sosial untuk membawa masuk pekerja dari luar negara untuk berkhidmat dalam pelbagai sektor perindustrian di negeri ini.

Seramai 1,010 pendatang asing tanpa izin ditahan Jabatan Imigresen Kelantan dalam Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) yang dijalankan bermula April hingga November lalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment