My Add

Thursday 13 December 2012

Filem Nabi Muhammad dikecam

BRUSSELS, RABU, 12 Disember, 2012: Belgium meningkatkan ancaman keganasan ke tahap tiga, menjelang tayangan filem baharu yang menghina Nabi Muhammad SAW di negara ini, Jumaat ini.

Filem berjudul The Innocent Prophet: Life of Muhammad from the Point of View of an Ex-Muslim itu diarahkan oleh rakyat Pakistan, Imran Firasat, seorang penganut Islam yang kini menetap di Sepanyol.

Firasat dilaporkan bekerjasama dengan paderi Amerika Syarikat (AS) yang terkenal dengan tindakannya membakar al-Quran, Terry Jones.

Dalam sedutan filem itu, Firasat berkata, jika mahu mengenali kebenaran Islam, anda harus mengetahui kehidupan Nabi Muhammad untuk mengenal pasti sama ada beliau adalah Nabi sebenar yang dihantar oleh Tuhan atau hanya seorang pencabul kanak-kanak, pembunuh dan secara sendiri mengaku seorang Nabi.

Pembuat filem itu turut menganggap Jones sebagai sumber inspirasinya.

"Adalah harapan kami untuk mempersembahkan kisah Nabi Muhammad yang mungkin belum pernah didedahkan sebelum ini untuk membantu orang Barat dan penganut Islam memahami beliau," tulis Jones dalam laman webnya.

Menteri Dalam Negeri Belgium, Joelle Milquet berkata, keputusan yang dibuat oleh unit penganalisis dan penyelaras pengganas itu hanyalah sebagai langkah berjaga-jaga. - AGENSI

No comments:

Post a Comment