My Add

Monday 7 January 2013

Rokok bernilai lebih RM1j dirampas PGA

*PEGAWAI Turus Risik/Gerakan Briged Utara, Deputi Supritendan, Mohd. Saleh (tengah) menunjukan rokok seludup bernilai lebih RM1 juta yang dirampas di pinggir hutan di kawasan Kompleks Bebas Cukai, Bukit Kayu Hitam. - UTUSAN/AHMAD SYAHIR KASSIM

BUKIT KAYU HITAM — Pasukan Gerakan Am (PGA) merampas 186 kotak besar berisi rokok jenama John Black bernilai lebih RM1 juta termasuk cukai di pinggir hutan berhampiran kawasan Kompleks Bebas Cukai di sini, Sabtu lalu.

Pegawai Turus Risik/Gerakan Briged Utara, Deputi Supritendan, Mohd. Saleh Mohd. Hussain berkata, rokok itu yang dipercayai diseludup dari negara jiran ditemui pada kira-kira pukul 5 petang ketika pasukan membuat rondaan di kawasan tersebut.

"Hasil pemeriksaan kita menemui 186 kotak besar dengan setiap kotak berisi 50 karton rokok bernilai RM665,000 dan nilai cukai RM418,000. Kotak-kotak rokok tersebut ditutup dengan kain kanvas di hutan tersebut,” katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, pasukan itu telah menunggu di kawasan tersebut sehingga pukul 8 malam tetapi tiada sesiapa yang datang mengambil rokok-rokok tersebut.

"Semua rokok tersebut dibawa ke Markas Taktikal PGA di sini untuk pemeriksaan. Ini adalah rampasan besar yang kita lakukan untuk tahun ini,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya percaya rokok-rokok itu akan dibawa ke serata tempat termasuk ke ibu negara untuk peniaga pasar malam dan peruncit di kawasan kampung. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment