My Add

Monday 11 February 2013

Lima askar maut di Yala

 *PEGAWAIunit bom Thailand memeriksa kenderaan peronda tentera yang musnah dalam satu serangan bom oleh kumpulan pemisah di Yala, semalam. Lima anggota tentera terbunuh dalam serangan itu. - AFP

BANGKOK, AHAD, 10 FebRUARI, 2013: Lima askar Thailand maut dan seorang lagi askar cedera dalam serangan bom di selatan negara ini hari ini, kata polis.

Bom yang dipercayai ditempatkan di dalam sebuah kereta meletup berhampiran kenderaan peronda yang dinaiki askar berkenaan ketika meronda di sebuah kampung di Yala.

Jurucakap polis, Mejar Torphan Phusuntiae berkata, kira-kira 10 anggota pemisah dipercayai bersembunyi dan meletupkan bom tersebut.

''Seorang lelaki dan seorang wanita yang bekerja di sebuah ladang getah turut cedera dalam serangan tersebut,'' katanya.

Torphan berkata, askar berkenaan dijadikan sasaran kerana mereka sering menerima maklumat mengenai kumpulan pemisah daripada penduduk kampung.

Pemberontak menuntut kuasa autonomi yang lebih besar di wilayah selatan Thailand sejak pergolakan bermula pada 2004 yang meragut lebih 5,300 nyawa.

Anggota pasukan keselamatan Thailand sering menjadi sasaran serangan hendap dan serangan bom, manakala orang awam yang dipercayai menjadi pemberi maklumat dengan pihak berkuasa Thailand dibunuh. - AFP

No comments:

Post a Comment