My Add

Tuesday 12 February 2013

Lima pemandu bas ekspres dikesan di bawah pengaruh dadah: Solah

*SALAH Mat Hassan (dua dari kiri) melihat anggota JPJ pemeriksaan tahap ketelusan cahaya pada cermin kenderaan dalam operasi di Besut, hari ini. - Foto NSTP/Aswadi Alias

BESUT, SELASA, 12 Februari, 2013: Lima pemandu bas ekspres dikesan berada di bawah pengaruh dadah sepanjang operasi Tahun Baru Cina yang dijalankan di seluruh negara dari 3 Februari hingga tengah malam tadi.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Seri Solah Mat Hassan, berkata masing-masing dua pemandu dikesan dalam pemeriksaan di terminal bas di Perak dan Kedah manakala seorang lagi di Johor.

Kesemua pemandu itu ditahan dan dilarang daripada meneruskan pemanduan mereka demi keselamatan penumpang bas ekspres, katanya kepada pemberita ketika ditemui pada operasi turun padang di Kilometer 81, Jalan Kuala Terengganu-Kota Baharu dekat Kampung Anak Ikan di sini, hari ini.

Beliau berkata, operasi Tahun Baru Cina oleh JPJ dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) itu memberi tumpuan di kesemua 32 Terminal Bas Utama di negeri-negeri dengan meletakkan pegawai dan anggota JPJ yang menyamar sebagai penumpang.

Operasi itu membabitkan 1,500 anggota di seluruh negara dan dalam tempoh itu 50,222 kenderaan diperiksa.

Sejumlah 9,537 kenderaan diambil tindakan dan JPJ mengeluarkan 7,530 notis saman serta 4,654 notis lain termasuk 203 kenderaan disita.

Dalam Ops khas motosikal pula sebanyak 9,168 motosikal diperiksa dan dari jumlah itu, sebanyak 1,838 diambil tindakan membabitkan 3,306 jenis kesalahan.
Mengenai kes positif dadah, Solah berkata sepanjang tempoh operasi itu, enam pemandu kereta, 14 penunggang motosikal dan lima pembonceng motosikal ditahan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment