My Add

Sunday 10 February 2013

Semua kaum perlu ketepikan sentimen perkauman untuk sokong calon BN

MELAKA TENGAH, AHAD, 10 Februari, 2013: Orang Melayu dan kaum lain perlu mengenepikan sentimen perkauman dalam menyokong calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata amalan itu penting dalam usaha memastikan BN memperoleh mandat pada PRU-13, sekali gus terus mentadbir negara.

"Dulu dalam Perikatan dan kini BN kita mempunyai wakil terdiri daripada berbilang kaum dan calon yang bertanding di sesuatu kawasan itu tidak hanya mewakili kaum mereka saja.

"Apa yang saya lihat ada juga di antara calon Cina yang diletakkan di kawasan majoriti Melayu mendapat sokongan penuh dan sebaliknya pada pilihan raya umum lalu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas saranan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta rakyat mengenepikan sentimen perkauman dan menyokong calon BN pada pilihan raya umum akan datang.

Terdahulu, Mohd Ali yang juga Ketua Menteri menghadiri Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA negeri di Dewan Sekolah Menengah Pay Fong di sini, hari ini.

Pada majlis itu, kerajaan negeri menyampaikan bantuan kewangantahunan sebanyak RM150,000 kepada 15 pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) dari kaum Tionghua di Melaka. 

Beliau yang juga Pengerusi BN negeri berkata, amalan berkenaan masih relevan diamalkan pada pilihan umum akan datang selaras dengan prinsip BN yang menyokong calon tanpa mengira kaum.

"Amalan ini sehingga kini terbukti berjaya melalui perkongsian kuasa antara semua parti komponen BN dalam memastikan keamanan dan masa depan negara terjamin," katanya.

Sementara itu, Mohd Ali berharap lebih banyak lagi pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini bergerak aktif dalam membantu kerajaan melaksanakan kegiatan kebajikan. - BH

No comments:

Post a Comment