My Add

Tuesday 19 February 2013

SPRM selesai tapis bakal calon bertanding PRU-13

SEREMBAN, ISNIN, 18 Februari, 2013: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selesai mengadakan proses tapisan keutuhan untuk calon daripada parti politik yang akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahannya, Datuk Sutinah Sutan, berkata SPRM masih bersedia menerima permohonan bagi tujuan itu jika parti politik ingin berbuat demikian di saat-saat akhir.

Tanpa menyebut butiran dan keputusan proses itu, beliau berkata tapisan untuk politik bukan perkara baru kerana SPRM menapis 891 calon pada pilihan raya umum 2008.

"Hasil daripada proses ini akan dimaklumkan kepada pihak pemohon dan keputusan muktamad untuk menentukan calon itu, bukan bidang kuasa SPRM, tetapi bidang kuasa parti berkenaan," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani ikrar integriti korporat Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (SAINS) bersama SPRM di sini, hari ini.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, Datuk Mat Ali Hassan, Pengarah SPRM Negeri Sembilan, Sok One a/l Esen dan Pengurus Besar SAINS, Zulkifli Ibrahim.

Sutinah berkata, sebenarnya tiada peruntukan undang-undang yang memerlukan mereka menghantar nama kepada SPRM untuk membuat proses tapisan dan ia adalah inisiatif SPRM untuk memastikan calon-calon yang akan mentadbir negara nanti seorang yang berintergriti dan bersih daripada rasuah.

"Ini adalah kaedah atau pendekatan yang kita tawarkan melalui tapisan keutuhan. Nama bakal calon ini kita rahsiakan. Ini aspek kerahsiaan yang kita akan jaga," katanya.
Kebiasaannya proses ini mengambil masa sekitar seminggu atau dua minggu dan paling lama sebulan, katanya.

Beliau berkata, tapisan ini bukan hanya khusus untuk calon yang bakal bertanding pada pilihan raya umum dan ia juga dibuat ke atas individu yang akan menduduki sesuatu jawatan penting.

Mengikut pekeliling yang dikeluarkan sejak tahun 1985, ia memberi kuasa kepada SPRM untuk membuat tapisan ke atas penjawat awam antaranya untuk tujuan kenaikan pangkat, bersara awal dan perakuan sebelum mendapat pingat.

Sementara itu, beliau berkata setakat ini 175 syarikat di negara ini menandatangani ikrar integriti korporat bersama SPRM yang menekankan aspek pencegahan rasuah dalam dunia perniagaan dengan mewujudkan kod etika perniagaan dalam tiga industri utama iaitu sektor peralatan perubatan, farmaseutikal dan pembinaan yang berisiko tinggi rasuah. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment