My Add

Saturday 16 February 2013

Tolak ideologi politik benci demi perpaduan

GEORGE TOWN, SABTU, 16 Februari, 2013: Masyarakat Pulau Pinang digesa tidak terpengaruh dengan ideologi politik yang meniup api kebencian dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negeri ini demi mengekalkan perpaduan.

Pengerusi Majlis Perundingan Muhibah Pulau Pinang (MPMPP), Datuk Seri Mohd. Yussof Latiff berkata, sikap segelintir individu yang mempolitikkan hampir semua perkara yang berlaku termasuk melakukan serangan peribadi dan menabur fitnah bagi memastikan matlamat peribadi mereka tercapai mewujudkan suasana tidak tenteram dalam masyarakat.

"Bukan semua perkara sesuai dipolitikkan nanti lama-lama timbul sentimen kebencian. Masyarakat perlu bijak menilai jika wujud sebarang perselisihan sekalipun, jangan biarkan emosi menguasai akal pemikiran.

"Yang penting jangan sampai terpengaruh dengan permainan politik songsang sebegini," katanya kepada pemberita pada majlis pembukaan Pertandingan Bola Sepak Perpaduan anjuran MPMPP di padang Universiti Sains Malaysia hari ini.

Beliau turut menyelar individu yang menganjurkan protes jalanan hampir setiap minggu di negeri ini dan menyifatkan fenomena itu tidak menggambarkan budaya Malaysia.

"Tidak kiralah apa tujuannya (protes jalanan) ia tidak lagi relevan kerana negara kita sudah lama merdeka dan kegiatan itu mampu mengundang elemen permusuhan jika pihak yang berdemonstrasi itu gagal mengawal emosi dan mengeluarkan pandangan secara melulu tanpa mengira sensitiviti orang lain," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment