My Add

Tuesday 12 March 2013

APMM patahkan cubaan seludup petrol ke Thailand

KANGAR, SELASA, 12 Mac, 2013: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) mematahkan cubaan menyeludup 990 liter minyak petrol ke Thailand apabila menahan sebuah bot yang sedang menghala negara jiran itu, awal hari ini.

Ketua Penguatkuasa Daerah Maritim 1, Langkawi, Kapten (Maritim) Zulkarnain Mohd Omar dalam satu kenyataan hari ini berkata, bot tanpa nombor pendaftaran itu dikesan jam 2.35 pagi pada kedudukan 2.1 batu nautika dari barat laut Tanjong Kemarong, Langkawi dan berjaya menahannya.

Hasil pemeriksaan, APMM menemui 33 tong minyak yang berisi 900 liter petrol yang dianggarkan bernilai RM1,782 di samping 10 slop rokok jenama John Black, tujuh slop rokok jenama Bingo dan tiga slop rokok jenama Astro.

Satu slop bersamaan 10 bungkus.

Dua awak-awak warga asing yang berada di dalam bot itu ditahan untuk tindakan lanjut.

Kes itu boleh disiasat dan dihukum mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 yang sabit kesalahan boleh membawa hukuman denda minimum 10 kali nilai rampasan atau maksimum 20 kali nilai rampasan atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya.

Sementara itu Zulkarnain berkata pihaknya akan terus membuat rondaan dan pemantauan di perairan negara untuk mencegah kegiatan penyeludupan dan jenayah maritim di utara Semenanjung Malaysia.
Beliau berharap orang ramai sentiasa memberi kerjasama kepada APMM dengan melaporkan sebarang kegiatan yang mencurigakan di perairan negara ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment