My Add

Wednesday 13 March 2013

Kerajaan NS sumbang RM500,000 kepada USIM


 *MOHAMAD Hasan menyampaikan replika cek bernilai RM500,000 kepada Dr. Asma Ismail sempena Majlis Penyerahan Sumbangan Kerajaan Negeri Sembilan kepada USIM di Nilai, Seremban, hari ini. Turut serta Profesor Emeritus Dr. Abdul Shukor Hussin (kiri). - BERNAMA

NILAI, SELASA, 12 Mac, 2013: Kerajaan Negeri Sembilan memberikan sumbangan RM500,000 kepada Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dalam usaha membantu universiti tersebut meningkatkan penyertaan pelajar mereka dalam aktiviti pembangunan dan pengantarabangsaan pelajar.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berharap dengan sumbangan itu ia dapat mencetuskan pelajar yang lebih beriltizam untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti yang berupaya meningkatkan kemahiran insaniah mereka.

"Ia juga memberi ruang kepada pelajar untuk mencurahkan khidmat bakti seperti kerja-kerja amal kepada masyarakat di pelbagai peringkat tanpa mengira bangsa mahu pun agama, sama ada di dalam atau di luar negara," katanya pada majlis penyerahan sumbangan itu serta pelancaran program IM4U Outreach Centre dan University Transformation Centre di USIM, di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Lembaga Pengarah USIM, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin; Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr. Asma Ismail dan Timbalan Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr. Mohamed Asin Dollah.

Bercakap kepada pemberita, Mohamad turut menyifatkan program 1M4U Outreach Centre sebagai program yang dekat di hatinya kerana kerajaan dapat menjalin kerjasama dengan belia melalui aktiviti yang dirasakan sesuai.

"Seharusnya para belia mesti dibimbing sebaik mungkin agar mempunyai minda terbuka dan tidak terlibat dengan gejala tidak sihat yang boleh merugikan masa depan negara.

"Program sebegini yang dilaksanakan pihak USIM juga adalah sesuatu yang tepat pada masanya seperti mana hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu melihat golongan belia melibatkan diri dalam aktiviti kesukarelawanan yang dapat mendatangkan faedah kepada kumpulan sasaran," katanya.

Katanya, kerajaan adalah sebagai pemudah cara dengan bantuan kewangan, tunjuk ajar dan sebagainya untuk golongan belia dalam memastikan segala aktiviti berjalan lancar. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment