My Add

Monday 11 March 2013

Kompaun: Peneraju pentadbiran Kuin diminta letak jawatan

SUNGAI PETANI, ISNIN, 11 Mac, 2013: Kompaun berjumlah RM272,000 yang dikenakan ke atas Kolej Universiti Insaniah (Kuin) merupakan satu lagi petanda peneraju pentadbiran institusi itu harus melepaskan jawatan mereka.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, ini kerana kebanyakan masalah yang meletakkan Kuin dalam krisis kewangan kritikal sekarang berpunca daripada tindakan pihak pengurusan.

"Kuin perlu diselamatkan daripada ditimpa masalah akibat tindakan-tindakan yang dibuat oleh pihak pengurusannya.

"Pengerusi (Lembaga Pengarah) Kuin yang juga Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) dan Rektor (Prof. Datuk Dr. Jamil Osman), perlu bertanggungjawab dan saya rasa mereka perlu melepaskan jawatan atas kerugian yang berlaku," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di sini semalam, sebagai mengulas kompaun yang dikenakan oleh Kementerian Pengajian Tinggi terhadap Kuin atas kesalahan mengambil 34 pelajar di bawah syarat kelayakan.

Mengulas lanjut, Ahmad Bashah berkata, kompaun yang mesti dijelaskan oleh Kuin sebelum 26 Mac itu akan memburukkan lagi masalah kewangan institusi tersebut.

"Kita hairan bagaimana mereka boleh mengambil pelajar yang tidak cukup syarat sedangkan mereka tahu ia dikawal oleh akta, perkara ini bukan mainan," katanya.

Semalam, Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Prof. Datuk Dr. Rujhan Mustafa ketika mengadakan lawatan mengejut ke kolej itu di Mergong, Alor Setar, berkata tawaran kompaun berkenaan perlu dijelaskan sebelum 26 Mac ini atau Kuin akan berdepan tindakan undang-undang mengikut Seksyen 40 (2) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996.

Seksyen berkenaan memperuntukkan hukuman denda RM50,000 bagi setiap pelajar atau penjara enam bulan.

Difahamkan, Kuin berjanji akan menjelaskan kompaun itu mengikut tarikh ditetapkan selain diminta memberikan penjelasan bertulis berhubung kebajikan warga kerja institusi berkenaan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment