My Add

Wednesday 24 July 2013

36 murid sekolah Tamil di Ipoh keracunan makanan

IPOH, SELASA, 23 Julai, 2013: Seramai 36 murid Sekolah Kebangsaan Guru Kalgidhar, Buntong di sini mengalami keracunan makanan dipercayai berpunca daripada makanan yang dijual di kantin sekolah itu, hari ini.

Mereka yang makan semasa waktu rehat pada jam 10 pagi mengadu sakit kepala, sakit perut, muntah dan cirit-birit dikejarkan ke Klinik Kesihatan Buntong.

Pengawai Pelajaran Daerah Kinta Utara, Marazlen Amran, berkata semua pelajar kini berada dalam keadaan stabil selepas menerima rawatan pesakit luar.

"Semua murid dihantar ke klinik sekitar pukul 10 pagi hingga 12 tengah hari. Hanya lima daripada mereka memerlukan rawatan lanjut," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata, perkara itu dimaklumkan kepada Jabatan Kesihatan negeri dan kantin berkenaan disita untuk siasatan lanjut.

Katanya, kantin itu beroperasi sejak 30 tahun lalu dan pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan pemilik tapak sekolah itu yang juga dipercayai pengusaha kantin.

Beliau berkata, Pegawai Khas Menteri Besar Perak, C Sivaraj akan mengagihkan makanan percuma kepada murid sekolah itu esok.

Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Idris Ramli, berkata jabatan itu menunggu laporan lengkap daripada pihak sekolah sebelum menjalankan siasatan bagi mengenal pasti punca kejadian sebelum mengambil tindakan selanjutnya.

Sekolah bantuan penuh kerajaan itu mempunyai 96 pelajar tahun satu hingga enam.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Nolee Ashilin Radzi, berkata kejadian itu berlaku dipercayai daripada sejenis makanan India iaitu idli yang diperbuat daripada tepung beras yang dikukus.

"Makanan itu adalah dari kantin sekolah dan bakteria yang disyaki adalah bacillus cereus," katanya.- BERNAMA

No comments:

Post a Comment