My Add

Tuesday 16 July 2013

Pas perlu utama perjuangan pertahan akidah Islam berbanding jaga rakan sekutu

 HASSAN BASRI, NORMAN TOHA
KUALA LUMPUR, ISNIN, 15 Julai, 2013: Pas sepatutnya memberi keutamaan kepada perjuangan mempertahan akidah Islam daripada menjaga hubungan baik dengan sekutu-sekutunya di dalam pakatan pembangkang.

Bekas Ketua Penerangan Pas Selangor, Hassan Basri Mohamad berkata, parti itu perlu menunjukkan ketegasannya dengan membantah kenyataan Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino yang menyokong pendirian gereja Katholik di Malaysia berhubung isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian.

Bagaimanapun, menurut beliau, Pas sehingga kini masih belum menyatakan pendirian rasmi tentang kontroversi yang dicetuskan Marino itu.

“Saya melihat Pas dalam keadaan serba salah kerana terdapat perbezaan pendapat antara Majlis Syura Ulama dan Jawatankuasa Pas Pusat dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di negara ini.

“Pas juga mungkin ingin menjaga hati DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) atas dasar kerjasama pakatan pembangkang lebih-lebih lagi menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, 24 Julai ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Hassan mengulas sikap Pas yang terus berdiam diri walaupun kontroversi yang dicetuskan oleh Marino itu telah mengundang kemarahan umat Islam di negara ini.

Majlis Syura Ulama Pas pada 13 Januari lalu memutuskan kalimah Allah adalah khusus untuk agama Islam dan tidak boleh digunakan agama lain, namun Jawatankuasa Pas Pusat belum mengeluarkan pandangan rasmi tentang isu tersebut.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula bersetuju dengan keputusan majlis pimpinan tertinggi pakatan pembangkang pada 8 Januari lalu bahawa kalimah Allah boleh digunakan oleh penganut semua agama dengan syarat tidak disalahgunakan.

Tambah Hassan, Majlis Syura Ulama Pas dan Jawatankuasa Pas Pusat perlu berbincang bagi menentukan pendirian parti terhadap kenyataan Marino.

“Kenyataan Marino itu tidak boleh diambil mudah kerana mungkin bertujuan menggugat usaha umat Islam untuk bersatu sempena Ramadan," ujarnya.

Sementara itu, bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha berkata, pucuk pimpinan Pas teragak-agak untuk memberikan pandangan kerana pandangan Marino adalah serupa dengan pendirian rasmi pakatan pembangkang.

“Pas kini dalam keadaan sukar memandangkan majoriti pengundi di DUN Kuala Besut merupakan orang Melayu yang beragama Islam.

“Sekiranya Pas mengeluarkan kenyataan mempertahankan pendirian pakatan pembangkang, peluang parti itu untuk memenangi PRK DUN Kuala Besut adalah tipis," jelasnya.

Bagaimanapun, beliau memberitahu, strategi berdiam diri yang diambil Pas mungkin memakan diri kerana pengundi lebih bijak menilai sama ada parti itu benar-benar ikhlas memperjuangkan Islam atau sekadar mempergunakan agama untuk tujuan politik. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment