My Add

Monday 22 July 2013

Remaja 15 tahun antara ditahan edar, sewa pistol

 * JALALUDDIN Abdul Rahman (tengah) bersama pegawainya menunjukkan tiga pucuk pistol termasuk sepucuk pistol tiruan yang dirampas, di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri di Kota Bharu, semalam.

KOTA BHARU , AHAD,21 Julai, 2013: Seorang remaja berusia 15 tahun antara dua lelaki yang ditahan dalam serbuan di Bunut Susu, Pasir Mas pagi ini, kerana disyaki memiliki serta terlibat dalam kegiatan edar dan menyewa senjata api serendah RM500 untuk kegiatan jenayah.

Siasatan polis percaya dengan tertangkapnya kedua-dua suspek tersebut dapat menyelesaikan beberapa kes tembak yang berlaku di negeri ini baru-baru ini.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman memberitahu, kedua-dua suspek itu ditahan dalam serbuan di sebuah rumah tidak bernombor di kampung tersebut kira-kira pukul 3 pagi, hasil maklumat diperoleh sepasukan pegawai dan anggota daripada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Pasir Mas.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan rapi di kawasan rumah dan sebuah setor berhampiran, polis telah menemukan tiga pucuk pistol termasuk sepucuk pistol buatan sendiri, alat renjatan elektrik dan satu peket plastik berisi tiga biji pil dipercayai pil kuda.

"Kita menemukan pistol jenis Colt Super Automatik Cal. 22 Magnum berasal dari Amerika Syarikat beserta satu kelopak tanpa peluru, sepucuk pistol jenis Mikros buatan Perancis bersama kelopak dan empat butir peluru.

"Sepucuk lagi adalah buatan sendiri menggunakan peluru bebola besi namun mampu mendatangkan kecederaan daripada jenis Baby 111-CAPA 3.8 beserta kelopak tanpa peluru," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jalaluddin berkata, remaja terbabit berasal dari kampung berkenaan dan sudah tidak bersekolah, manakala rakannya berusia 29 tahun berasal dari Taman Bunga, Chabang Empat, Tumpat dan tidak mempunyai pekerjaan.

"Kedua-dua mereka positif dadah namun tidak mempunyai rekod jenayah lampau," katanya.

Kata Jalaluddin, siasatan lanjut akan dijalankan bagi mengenal pasti latar belakang kedua-duanya dan mereka yang pernah menyewa senjata api berkenaan.

Beliau percaya, maklumat yang bakal diperolehi akan membantu menyelesaikan kes-kes tembak yang berlaku di negeri ini sebelum ini.

"Kedua-dua suspek merupakan penagih dadah dan kita percaya mereka menyimpan senjata hanya untuk mendapatkan keuntungan hasil daripada sewaan untuk membeli dadah.

"Bayaran sewa yang dikenakan sekitar RM500 hingga RM1,000 dan kita percaya mereka hanya menyewakan senjata api sahaja tidak termasuk individu yang ditugaskan untuk menembak atau membunuh.

"Senjata-senjata tersebut akan dihantar ke Jabatan Kimia dan forensik untuk dapatkan maklumat lanjut sama ada mempunyai signifikan dengan kes-kes tembak di Bachok, Pasir Puteh dan Pasir Mas," ujarnya.

Jalaluddin berkata, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api (Penalti lebih berat) 1971, Seksyen 8 (A) Akta Senjata Api dan Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment